104. Stratený tunel

16. september 2006

V dôsledku Viedenskej arbitráže z roku 1938 Slovensko stratilo v prospech Maďarska časti územia, čo malo za následok, že na Gemeri zostali slepé, navzájom neprepojené trate, ktoré bolo treba spojiť. Na ucelenie trate padlo rozhodnutie postaviť trať Slavošovce - Revúca - Tisovec. Prepojenia sa do konca vojny nepodarilo dostavať. Stavba spojok začala za Slovenského štátu, ale zastavená bola oficiálne až v roku 1949.
V úseku nedostavanej trate Revúca - Tisovec bol postavený tunel pod Dielikom, dlhý 2003 metrov. Po lesnej ceste sme sa po prvej strane dlhých a vysokých krídel (bočné múry, chrániace prístup do portálu) dostali nad revúcky portál tunela. Vstup je uzatvorený mrežovými vrátami kvôli ochrane netopierov, ktorí tu zimujú, pri našej návšteve však bolo ľavé krídlo otvorené. Z veľkého portálu vial ľadový prievan, čo nás zarazilo, keď sme sa lesom prepracovali ku tisoveckému portálu, ktorý je v stavebnej jame takmer úplne zaplavený. Niekoľko metrov za vchodom do tunela je v teréne vidno prehĺbeninu, ktorá napovedá, že klenba tunelu sa zrútila. Na výlet sme sa vybrali po bojoch v Tisovci, preto sú chlapci vo vojenskom. Viac o dobýjaní Tisovca a Gemerských spojkách (tunel pod Dielikom, Koprášsky viadukt a tunel) si môžete prečítať v Stankovom článku Ako sme dobýjali Tisovec a na stránke www.vlaky.net v článku ŽSR 999: Gemerské nedokončené - trate.



Súvisiace články
1-50
51-100
101-150

101. Nitropan
102. Levický hrad
103. Kohary's oak
104. Stratený tunel
105. Seksament
106. Scoffer
107. Wind Mill
108. Rotunda
109. Fontána Družby
110. Veľký Rozsutec
111. Molo Sartorio
112. Dryopteris
113. Sharp eye
114. Najstarší Štefan
115. What's your opinion?
© 2011 schevka | All rights reserved | Visitors: